Od wielu lat w Polsce realizowany jest program modernizacji dworców kolejowych, który najczęściej skierowany jest do dużych ośrodków miejskich. Lokalna społeczność widzi również potrzebę inwestycji w mniejszych ośrodkach. To właśnie w mniejszych miastach dworce i przystanki kolejowe są pierwszym elementem na styku pasażera z koleją. Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy czy nowe szlaki kolejowe nie będą w pełni pozytywnie odbierane, jeżeli pasażer, rozpoczynając podróż, zaczyna na zaniedbanym dworcu czy przystanku kolejowym. Teza ta oraz liczne postulaty wyborców skłoniły posła Krzysztofa Gawkowskiego do złozenie interpelacji do ministra infrastruktury.
W województwie kujawsko-pomorskim realizowanych będzie szereg długo wyczekiwanych inwestycji w obszarze transportu kolejowego. Aktualnie trwają prace modernizacyjne na odcinku linii kolejowej nr 207 pomiędzy Toruniem Wschodnim a Chełmżą. Rozpisano również przetarg na prace projektowe, dzięki którym reaktywowane ma być połączenie województwa kujawsko-pomorskiego z województwem wielkopolskim linią 356 oraz linią 281, na odcinku Gołańcz-Kcynia-Nakło nad Notecią. Powyższa inwestycja pozwoli na realizację połączeń Bydgoszcz-Poznań przez Kcynię i Wągrowiec. Należy zauważyć, iż mieszkańcy oczekują również reaktywacji połączeń z Bydgoszczy do Kcyni przez Szubin. Równie ważną inwestycją będzie realizacja projektu zgłoszonego przez gminę Koronowo w ramach programu Kolej Plus, tj. utworzenie połączenia Bydgoszcz-Koronowo-Więcbork-Sępólno Krajeńskie-Chojnice z perspektywą utworzenia połączeń do Kościerzyny linią nr 211. Te ważne inwestycje z pewnością przyczynią się do znacznego rozwoju społeczno-gospodarczego zachodniej części województwa kujawsko-pomorskiego oraz do faktycznego wyeliminowania wykluczenia komunikacyjnego w takich gminach jak np. gmina Sośno.
Od wielu lat w Polsce realizowany jest również program modernizacji dworców kolejowych, który najczęściej skierowany jest do dużych ośrodków miejskich. Lokalna społeczność widzi również potrzebę inwestycji w mniejszych ośrodkach, jak np. Pobiedziska czy Mogilno. To właśnie w mniejszych miastach dworce i przystanki kolejowe są pierwszym elementem na styku pasażera z koleją. Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy czy nowe szlaki kolejowe nie będą w pełni pozytywnie odbierane, jeżeli pasażer, rozpoczynając podróż, zaczyna na zaniedbanym dworcu czy przystanku kolejowym.
W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na pytania:
- Jakie dworce z województwa kujawsko-pomorskiego znajdują się na liście inwestycji dworcowych do roku 2025?
- Czy planowane jest odrestaurowanie zespołów dworcowych w Koronowie, Wilczej Górze oraz w Pruszczu Bagienicy na linii kolejowej nr 241?
- Czy planowane jest odrestaurowanie dworców Sośno Sępoleńskie, Ostrówek i Pęperzyn w ciągu dawnej linii kolejowej nr 240 (odcinek ten objęty jest projektem gminy Koronowo zgłoszonym do programu Kolej Plus)?
- Czy planowane jest odrestaurowanie zespołów dworcowych w Więcborku, Sępólnie Krajeńskim oraz Kamieniu Krajeńskim na linii kolejowej nr 281?
- Czy planowana jest modernizacja odcinka Nakło nad Notecią-Kcynia-Gołańcz oraz czy przewiduje się odrestaurowanie dworca w Kcyni i w Nakle nad Notecią?
- Czy po utworzeniu nowych korytarzy komunikacyjnych ministerstwo przewiduje aktualizację planu transportowego i zlecenie na rzecz PKP Intercity pociągów łączących Wielkopolskę z Pomorzem nowymi szlakami?
Interpelacja trafiła do Sejmu 20 lipca br. O uzyskanej odpopwiedzi poinformujemy Czytelników niezwłocznie.
opr. nim, 24 lipca 2021 r.