Rządowy Krajowy Program Kolejowy obejmował zadania na lata 2021–2027, ale zrealizowano z niego niewiele. Rząd zatem zrezygnował z tworzenia nowej perspektywy programowej, rozszerzając zasięg lat do realizacji zadań po rok 2032.
Niedawno zakończyła się publiczna konsultacja tego programu, co tylko powiększyło zasób propozycji regionalnych i krajowych, ale poddano je ostrej kwalifikacji. W sumie – w programie pozostały głównie stare, realizowane od dziesięciu lat projekty z listy podstawowej na różnych etapach zaawansowania, związanych z perspektywami finansowania z funduszy unijnych.
Na inwestycje kolejowe do 2032 r. przewidziano 80 mld. zł, to mniej niż w poprzednim okresie i ponad trzykrotnie mniej niż zaplanowano na program inwestycji drogowych (294 mld zł) w tym samym czasie realizacji.
Wpisując się w konsultacyjną aktywność publiczną – poseł Jan Szopiński w połowie maja skierował interpelację nr 41281 do ministra infrastruktury, dopytując o stan zaawansowania inwestycji kolejowych z regionu kujawsko-pomorskiego.
Oto treść interpelacji posła Jana Szopińskiego z 15 maja 2023 r.:
„(…) wyborcy z Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego zgłaszają wiele problemów i wniosków dotyczących Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, który jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które dofinansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu.
W związku z trwającymi konsultacjami Krajowego Planu Kolejowego do 2030 roku uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące postulaty i pytania mieszkańców:
1. Sprawa planów rozbudowy linii kolejowej nr 131 na odcinku Bydgoszcz–Inowrocław do czterech torów, w celu odseparowania ruchu pasażerskiego od towarowego. Czy te plany są aktualne i jaki jest harmonogram realizacji tej inwestycji?
2. Sprawa elektryfikacji linii nr 203 na odcinku Piła–Krzyż. W jakiej perspektywie czasowej to zadanie zostanie zrealizowane?
3. Sprawa budowy ciągu kolejowego Inowrocław–Włocławek. Takie postulaty kierują od dawna miedzy innymi wojewódzcy planiści, ponieważ byłaby to alternatywa na przykład dla magistrali Warszawa–Berlin. Czy takie zadanie jest planowane i jaki będzie harmonogram realizacji tej inwestycji?
4. Sprawa elektryfikacji odcinka Grudziądz–Laskowice Pomorskie. Obecnie bez elektryfikacji jest stosunkowo niewielki odcinek, który jest istotny dla realizacji przewozów między Bydgoszczą a Grudziądzem. Czy elektryfikacja tego odcinka będzie zrealizowana?
5. Sprawa budowy linii kolejowej relacji Trzciniec–Port Lotniczy Bydgoszcz–Solec Kujawski. Temat ten również często się pojawia w dyskusji publicznej, były nawet prowadzone rozmowy pomiędzy PKP PLK SA i zarządem województwa kujawsko-pomorskiego. Na jakim etapie realizacyjnym jest to zadanie?”.
Odpowiedzi udzielił Andrzej Bittel – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury z datą 28 czerwca br. Czytaj całą odpowiedź –
https://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTCT9H8Z/%24FILE/i41281-o1.pdf
Minister wyjaśnia, że: (…) rozwój kolei w województwie kujawsko-pomorskim jest realizowany w ramach projektów strategicznych prowadzonych przez PKP PLK SA, zarówno na poziomie międzyregionalnym, jak i regionalnym w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Jednym z przykładów jest realizacja inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża”, czy też „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” oraz „Prace na liniach nr 353, 206, 544 Poznań Wschód – Dziarnowo – Inowrocław Rąbinek oraz Zamków – Borysławice”. Należy przy tym nadmienić, że w perspektywie 2014-2020 podjęto także działania przygotowawcze dla projektów regionalnych perspektywy 2021-2027:
- Prace na linii kolejowej nr 208 na odcinku Grudziądz – Tuchola – granica województwa;
- Rewitalizacja linii kolejowych nr 208 i 33 na odcinku Grudziądz – Brodnica;
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa;
- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego Bydgoszcz – Kcynia – granica województwa linii kolejowej 356 na odcinku granica województwa - Kcynia wraz z budową mijanki na odcinku Kcynia - Nakło nad Notecią linii kolejowej nr 281.
Powyższe projekty ujęte są na liście rezerwowej projektów regionalnych 2021-2027 w obecnie procedowanym projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).”.
Poseł Jan Szopiński traktuje powyższe decyzje jako marginalizujące Bydgoszcz i województwo oraz jego potrzeby związane z rozwojem transportu i komunikacji kolejowej.
Minister odniósł się także do wskazanych w interpelacji posła zapytaniach o konkretne linie kolejowe, przy czym w odpowiedzi czytamy w największym skrócie: pkt 1 – na liście rezerwowej, pkt. 2 – na liście rezerwowej, pkt 3 – nie jest planowana, pkt 4 – brak środków finansowych, pkt 5 – brak środków finansowych.
Odpowiadający sugeruje, że wskazane zadania mógłby przyjąć do swego programu samorząd wojewódzki i pewne starania marszałek województwa podjął wobec sfinansowania połączenia z Portem Lotniczym, ale… (…) należy zauważyć, że w programie Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027 nie przewidziano finansowania przedsięwzięć kolejowych o charakterze regionalnym, dla których nie przeprowadzono wcześniejszych prac przygotowawczych, w tym przedmiotowego projektu, co może uniemożliwić realizację wspomnianego zadania”.
Poseł zapowiada dalsze kroki w kierunku uwzględnienia wskazanych inwestycji w planach realizacyjnych. Uważa też jednak, że należałoby zwiększyć pulę przewidzianych na zadania kolejowe środków, zamkniętą dotychczas tak niewielką kwotą 80 mld zł.
Opr. nim, 9 lipca 2023 r.